Antimobbestrategi Østskolen
Hvad vil vi med vores antimobbestrategi?
Vi ønsker at have og fastholde et miljø, hvor man kan udvikle sig, og som er præget af tryghed, respekt og tolerance.
Hvad forstår vi ved trivsel?
Trivsel er, når man befinder sig i et miljø, præget af gensidig respekt, tryghed, interesse og glæde. Eleverne skal opleve et godt miljø for udvikling og læring.
Trivsel er ikke statisk, men en proces, der til stadighed er i bevægelse.
Hvad forstår vi ved mobning?
Mobning er, når en elev gentagne gange over en periode bliver udsat for negative handlinger, fysiske eller psykiske, fra en eller flere personer. Mobning er hvis en elev udelukkes fra et socialt fællesskab.
Hvad forstår vi ved konflikter?
Konflikter er et udtryk for, at to eller flere personers modstridende interesser eller behov støder sammen.
Hvad gør vi for at forebygge mobning?
Generelt
Der er mange initiativer, vi på skolen kan foretage os for at forbedre elevernes trivsel, og derved minimere risikoen for mobning. Den vigtigste del af dette arbejde foregår i klasselokalet og i elevernes frikvarterer. Det er væsentligt, at eleverne lærer at acceptere forskelligheder samt mødes af tydelige voksne, der er klar til at gribe ind, hvis det er nødvendigt.
Men arbejdet med elevernes trivsel foregår også i mange andre sammenhænge, og det er skolens opgave, i samarbejde med forældrene, at have øje for elevens samlede situation.
AKT
Skolens AKT-lærere tilrettelægger forløb for 3.-9. årgang med fokus på trivsel, herunder også forebyggelse af digital mobning. Derudover kan der aftales forløb for enkeltelever, hvis der er behov for det.
Skolens øvrige personale kan spare med AKT-medarbejderne om elevernes trivsel.
Venskabsklasser
Formålet med venskabsklasserne er at give eleverne nogle gode oplevelser med nogle andre aldersgrupper end dem, de er vant til at omgås. For de yngste elever drejer det sig om at få kendskab til nogle ældre elever på skolen, så de kan føle sig mere trygge ved de store.
For de ældste gælder det om, at de skal lære at tage hensyn til de små.
For begge parters vedkommende skulle der også gerne være et fagligt udbytte af samarbejdet.
5. klasserne adopterer en bhk., og de fortsætter samarbejdet indtil de går i 4. og 9. Der er ikke en fast køreplan for hvilke arrangementer klasserne skal lave sammen i løbet af skoleåret. Det er op til klasselærerne/klasseteamet at beslutte.
Lejrskole
Udover det faglige indhold i lejrskolen er der også et socialt formål. De fælles oplevelser man får på lejrskolen, er ofte med til at styrke det sociale netværk i klassen, da eleverne får lov til at møde hinanden under andre forhold, end dem de er vant til i klasselokalet. Det er skolens opfattelse, at lejrskolen dermed bidrager til at fremme trivsel.
Trivselsuge
Hvert år afvikles en temauge med fokus på trivsel.
Opfølgning på nye elever
Det kan til tider være svært at starte på en ny skole. Det er derfor fast procedure, at ledelsen og klasselærerne har en særlig fokus på nye elever i opstarten. Formålet hermed er at sikre, at alle elever føler sig velkomne og accepterede, og eventuelt at kunne reagere, hvis der er forhold, der ikke fungerer optimalt.
Arrangementer på tværs af klasserne
- Skolefest
- Juleturnering
- Trivselsdag
- Bag for en sag
- Fællessamlinger