Om Østskolen

Østskolen er en folkeskole i Faxe Kommune. Østskolen blev grundlagt 1. august 2012 som en fusion af tre tidligere selvstændige skoler.

Østskolen består af tre skoler - Rolloskolen i Faxe, Hylleholt Skole i Faxe Ladeplads og  Karise Skole i Karise.

Alle tre skoler har hver deres SFO.
Rolloskolens SFO hedder Solhøjen, Hylleholt Skoles SFO hedder Hyllen og Karise Skoles SFO hedder Tandhjulet.

På Østskolen findes der fire undervisningstilbud som kaldes Mellemformer, hvortil eleverne kan visiteres af skolens ledelse:
Rolloskolen har tilbuddene 'MiniPlus' som er for indskolingselever, hvis vanskeligheder kommer til udtryk i adfærden samt 'RolloPlus' som er for udskolingselever med generelle indlæringsvanskeligheder eller dansk-sproglige udfordringer.
Karise Skole har et tilbud for mellemtrinselever der har emotionelle vanskeligheder eller er udfordret på de eksekutive funktioner.
Hylleholt Skole har et tilbud for udskolingselever der har angstlignende symptomer eller lider af begyndende skolevægring. Vil du vide mere så kontakt dit barns skole.

Østskolen er et aktivt læringsfællesskab, hvor elever, lærere, pædagoger og forældre bringer viden, kompetencer og relationer i spil i et inkluderende læringsmiljø. Alle understøtter hinanden i at udfolde sig, øve sig og udvikle sig i et innovativt læringsrum. Vi lægger vægt på faglighed, fællesskab og ordentlighed.

Rammesætning af mission og værdigrundlag

Beskrivelse af Østskolen

Vi lægger vægt på faglighed, fællesskab og ordentlighed. Vi tager det med os, der virker, men vi er ikke bange for at prøve nyt. Vi kalder det Modern Classic.

Vi arbejder i en skolestruktur med teamdannelser herunder klasseteams, årgangsteams og afdelingsteams, hvor klasserne og klasselærerne er de centrale omdrejningspunkter.

Her er ca. 950 elever fra 0.-9.kl., 125 kompetente og engagerede medarbejdere og en interesseret og engageret forældrekreds.

Skolens tre afdelinger ligger tæt ved marker, skov og strand.

Menneskesyn

Vi har tillid til, at mennesker kan og vil bidrage positivt.
Ledelsesfilosofien er, at den enkelte medarbejder kan og vil gøre det rigtige af sig selv.
Dermed udøves ledelse på alle niveauer og led. Direkte og indirekte.

Ledelse

Ledelse handler om at få andre til at gøre det rigtige af sig selv.
Ledelsesparadigmet: ”Frihedsligningen”.
Frihed afhænger af resultater og befordres af engagement, dygtighed, vilje, attitude,
samarbejde, samtale, lytning, tillid, gensidig respekt, initiativ samt rammesætning.

Østskolens mission

Østskolen forbereder vores børn og unge til livet som livsduelige medborgere i en foranderlig globaliseret verden.

Østskolens værdigrundlag

• Faglighed
  • Fællesskab
  • Ordentlighed

Østskolens vision

Østskolen ønsker at udnytte og udvikle elevernes ressourcer og potentialer maksimalt og at indrette strukturer, organisation og læringsmiljøer, så de til enhver tid fremmer elevernes læring og trivsel. Det vil vi gøre ved at være et læringslaboratorium, hvor viden og erfaringer bringes i spil, så vores børn rustes fagligt, socialt og personligt og udfordres gennem refleksioner, afprøvning, refleksioner og evaluering.

Østskolens mål

Vi har fokus på kerneopgaven: Læring, trivsel og dannelse, og vi prioriterer vores ressourcer, så kerneopgaven er pejlemærket for alle vores valg og handlinger

• 95 % af en ungdomsårgang fortsætter i en ungdomsuddannelse
  • Læringseffekten er positiv og stigende