Beskrivelse af Miniform for elever 0. – 3. klasse Karise skole

Miniform for elever 0. – 3. klasse Karise skole

Målgruppe:

  • Miniform er et tilbud til elever i indskolingen som har brug for ekstraordinært støtte til at trives og udvikle sig socialt, personligt og fagligt i skolen.

Mål:

  • At skabe en helhedsorienteret indsats og et samarbejde mellem elev, forældre og klasseteam
  • At klasseteamet får redskaber/værktøjer til at tilrettelægge et læringsmiljø som kan støtte og udvikle eleven
  • At eleven tilegner sig redskaber/værktøjer til at kunne indgå i klassefællesskabet, både fagligt og socialt

Pædagogik:

  • Miniform er et pædagogisk udviklingsforløb i indskolingen. Vi samarbejder om indsatsen gennem en fælles pædagogisk tilgang og et fælles børnesyn. Børn gør det godt når de kan.
  • Vi arbejder med den pædagogiske udviklingstrekant
  • Indsatsen tilrettelægges efter den enkelte elevs udgangspunkt. Det kan f.eks. være differentieret undervisning, støtte elevens handlemuligheder inde i klassen, støtte i sociale relationer, afgrænsede timer til fordybelse ude af klassen, særlige aftaler i undervisningen
  • Som udgangspunkt skal eleven ikke tages helt ud af klassen - det vanskeliggør elevens tilknytning og relation til egen klasse og klassekammerater

Proces:

  • Et forløb i miniform visiteres i LV (lokalvisitation)
  • Et forløb i miniform varer som udgangspunkt 12 uger, men kan afkortes eller forlænges efter behov
  • Antallet af lektioner en elev har i miniform vurderes individuelt og løbende i forløbet
  • Vi bruger SMTTE model som arbejdsredskab for handleplanen

Samarbejde:

  • SMTTE modellen er vores fælles arbejdsredskab som sikrer, at vi er afstemte omkring indsatsen. Den udarbejdes i fællesskab mellem klasseteamet og medarbejder i miniform
  • Medarbejder i miniform samarbejder med PPR
  • Ved opstartsmøde og evalueringsmøder deltager en fra klasseteamet