Beskrivelse af Miniform for elever 0. – 3. klasse Karise skole
Miniform for elever 0. – 3. klasse Karise skole
Målgruppe:
- Miniform er et tilbud til elever i indskolingen som har brug for ekstraordinært støtte til at trives og udvikle sig socialt, personligt og fagligt i skolen.
Mål:
- At skabe en helhedsorienteret indsats og et samarbejde mellem elev, forældre og klasseteam
- At klasseteamet får redskaber/værktøjer til at tilrettelægge et læringsmiljø som kan støtte og udvikle eleven
- At eleven tilegner sig redskaber/værktøjer til at kunne indgå i klassefællesskabet, både fagligt og socialt
Pædagogik:
- Miniform er et pædagogisk udviklingsforløb i indskolingen. Vi samarbejder om indsatsen gennem en fælles pædagogisk tilgang og et fælles børnesyn. Børn gør det godt når de kan.
- Vi arbejder med den pædagogiske udviklingstrekant
- Indsatsen tilrettelægges efter den enkelte elevs udgangspunkt. Det kan f.eks. være differentieret undervisning, støtte elevens handlemuligheder inde i klassen, støtte i sociale relationer, afgrænsede timer til fordybelse ude af klassen, særlige aftaler i undervisningen
- Som udgangspunkt skal eleven ikke tages helt ud af klassen - det vanskeliggør elevens tilknytning og relation til egen klasse og klassekammerater
Proces:
- Et forløb i miniform visiteres i LV (lokalvisitation)
- Et forløb i miniform varer som udgangspunkt 12 uger, men kan afkortes eller forlænges efter behov
- Antallet af lektioner en elev har i miniform vurderes individuelt og løbende i forløbet
- Vi bruger SMTTE model som arbejdsredskab for handleplanen
Samarbejde:
- SMTTE modellen er vores fælles arbejdsredskab som sikrer, at vi er afstemte omkring indsatsen. Den udarbejdes i fællesskab mellem klasseteamet og medarbejder i miniform
- Medarbejder i miniform samarbejder med PPR
- Ved opstartsmøde og evalueringsmøder deltager en fra klasseteamet