Beskrivelse af M-klassen 4.-6. årgang Rolloskolen

M-klassen - Mellemform for elever 4. - 6. årgang (4 - 8 elever)

Mål:

  • Eleverne skal bevare tilknytningen til skolen og almenklassen.
  • Eleven skal have redskaber/værktøjer til at indgå i større sociale fællesskaber. 
  • Eleven skal have redskaber/værktøjer til at indgå i læringsfællesskaber i almenklassen
  • Eleven skal have styrket sine personlige kompetencer
  • Eleven skal have styrket sine faglige kompetencer

Pædagogik:

  • Der tages udgangspunkt i en pædagogik, der bygger på kontinuitet, forudsigelighed og genkendelighed
  • Der tages udgangspunkt i Ross Greenes børnesyn og Louise Klinges relationsbegreb
  • Der arbejdes med tydelig stilladsering i forhold til faglig, social og personlig udvikling
  • Der er handleplaner med konkrete mål for hver periode
  • Der arbejdes både på et mindre hold og med understøttelse ind i almenklassen

Målgruppe: 

  • Elever med generelle indlæringsvanskeligheder
  • Elever der har / er i emotionelle vanskeligheder eller er udfordret på de eksekutive funktioner 
  • Elever hvor vanskeligheder eksempelvis kommer til udtryk i adfærden i form af koncentrationsproblematikker, impulsivitet, vanskeligheder med behovsudsættelse eller udadreagerende handlinger.
  • Elever som har brug for hjælp med emotionel- og adfærdsregulering

Samarbejde:

  • Handleplanen udarbejdes i samarbejde mellem almenklassens lærere og lærerne i M-klassen
  • Det forventes at almenklassens lærere deltager i evalueringsmøder med lærerne i M-klassen i forhold til elevens handleplan.
  • Det forventes at almenklassens lærere deltager i opstartsmødet med forældrene og lærerne i M-klassen.
  • Medarbejderne i M-klassen tilrettelægger undervisningen efter den enkelte elevs faglige niveau i samarbejde med almenklassens lærere
  • Medarbejderne i M-klassen er ansvarlige for udarbejdelsen af materialer til social- og personlig udvikling
  • Medarbejderne i M-klassen samarbejder med PPR og de lokale trivselsteam. 
  • Medarbejderne i M-klassen står for kontakten og samarbejdet med forældrene

Periode:

Vi arbejder med tre perioder i løbet af et skoleår, hvor nye elever kan visiteres til ordningen. 

Perioderne tilpasses lokal visitation

Forholdet mellem antal lektioner i M-klassen og antal lektioner i almenklassen for de elever, som går i ordningen, vurderes løbende.

Eleverne er visiteret til M-klassen for et skoleår af gangen. 

Skolestartere visiteres fra 1. maj.