Beskrivelse af M-klassen 4.-6. årgang Rolloskolen
M-klassen - Mellemform for elever 4. - 6. årgang (4 - 8 elever)
Mål:
- Eleverne skal bevare tilknytningen til skolen og almenklassen.
- Eleven skal have redskaber/værktøjer til at indgå i større sociale fællesskaber.
- Eleven skal have redskaber/værktøjer til at indgå i læringsfællesskaber i almenklassen
- Eleven skal have styrket sine personlige kompetencer
- Eleven skal have styrket sine faglige kompetencer
Pædagogik:
- Der tages udgangspunkt i en pædagogik, der bygger på kontinuitet, forudsigelighed og genkendelighed
- Der tages udgangspunkt i Ross Greenes børnesyn og Louise Klinges relationsbegreb
- Der arbejdes med tydelig stilladsering i forhold til faglig, social og personlig udvikling
- Der er handleplaner med konkrete mål for hver periode
- Der arbejdes både på et mindre hold og med understøttelse ind i almenklassen
Målgruppe:
- Elever med generelle indlæringsvanskeligheder
- Elever der har / er i emotionelle vanskeligheder eller er udfordret på de eksekutive funktioner
- Elever hvor vanskeligheder eksempelvis kommer til udtryk i adfærden i form af koncentrationsproblematikker, impulsivitet, vanskeligheder med behovsudsættelse eller udadreagerende handlinger.
- Elever som har brug for hjælp med emotionel- og adfærdsregulering
Samarbejde:
- Handleplanen udarbejdes i samarbejde mellem almenklassens lærere og lærerne i M-klassen
- Det forventes at almenklassens lærere deltager i evalueringsmøder med lærerne i M-klassen i forhold til elevens handleplan.
- Det forventes at almenklassens lærere deltager i opstartsmødet med forældrene og lærerne i M-klassen.
- Medarbejderne i M-klassen tilrettelægger undervisningen efter den enkelte elevs faglige niveau i samarbejde med almenklassens lærere
- Medarbejderne i M-klassen er ansvarlige for udarbejdelsen af materialer til social- og personlig udvikling
- Medarbejderne i M-klassen samarbejder med PPR og de lokale trivselsteam.
- Medarbejderne i M-klassen står for kontakten og samarbejdet med forældrene
Periode:
Vi arbejder med tre perioder i løbet af et skoleår, hvor nye elever kan visiteres til ordningen.
Perioderne tilpasses lokal visitation
Forholdet mellem antal lektioner i M-klassen og antal lektioner i almenklassen for de elever, som går i ordningen, vurderes løbende.
Eleverne er visiteret til M-klassen for et skoleår af gangen.
Skolestartere visiteres fra 1. maj.