Beskrivelse af MiniPlus 0.-3. årgang Rolloskolen
MiniPlus - Mellemform for elever 0. - 3. årgang (4 - 6 elever)
Mål:
- Eleverne skal bevare tilknytningen til skolen og almenklassen.
- Eleven skal have redskaber/værktøjer til at indgå i større sociale fællesskaber.
- Eleven skal have redskaber/værktøjer til at indgå i læringsfællesskaber i almenklassen
- Eleven skal have styrket sine personlige kompetencer
- Eleven skal have styrket sine faglige kompetencer
Pædagogik:
- Der tages udgangspunkt i en pædagogik, der bygger på kontinuitet, forudsigelighed og genkendelighed
- Der tages udgangspunkt i Ross Greenes børnesyn, Louise Klinges relationsbegreb og Marlborough-metoden
- Der arbejdes med tydelig stilladsering i forhold til faglig, social og personlig udvikling
- Der er handleplaner med konkrete mål for hver periode
Målgruppe:
- Elever med generelle indlæringsvanskeligheder
- Elever der har / er i emotionelle vanskeligheder eller er udfordret på de eksekutive funktioner
- Elever hvor vanskeligheder eksempelvis kommer til udtryk i adfærden i form af koncentrationsproblematikker, impulsivitet, vanskeligheder med behovsudsættelse eller udadreagerende handlinger.
- Elever som har brug for hjælp med emotionel- og adfærdsregulering
- Elever med svag skoletilknytning eller elever som er i risiko for at udvikle en svag skoletilknytning
Samarbejde:
- Handleplanen udarbejdes i samarbejde mellem almenklassens lærere og lærerne i MiniPlus.
- Det forventes at almenklassens lærere deltager i evalueringsmøder med lærerne i MiniPlus i forhold til elevens handleplan.
- Det forventes at almenklassens lærere deltager i opstarts- og statusmøder med forældre og lærerne i Miniplus
- Almenklassens lærere skal score eleverne i scoremappen efter hver lektion; lærerne i miniplus evaluerer ugentligt scoringerne med eleven.
- Lærerne i almenklassen sikrer, at eleven har et fagligt basismateriale / træningsmateriale liggende i MiniPlus
- Hver elev i MiniPlus tildeles en primærvoksen, der er ansvarlig for handleplanen og møder med lærerne i almenklassen.
- Medarbejderne i MiniPlus tilrettelægger undervisningen efter den enkelte elevs faglige niveau i samarbejde med almenklassens lærere
- Medarbejderne i MiniPlus er ansvarlige for udarbejdelsen af materialer til social- og personlig udvikling
- Medarbejderne i MiniPlus samarbejder med PPR og de lokale trivselsteam.
- Medarbejderne i MiniPlus skal i fællesskab med lærerne i almenklassen stå for kontakten og samarbejdet med forældrene
Periode:
Vi arbejder med tre perioder i løbet af et skoleår, hvor nye elever kan visiteres til ordningen.
Perioderne tilpasses lokal visitation.
Forholdet mellem antal lektioner i MiniPlus og antal lektioner i almenklassen for de elever, som går i ordningen, vurderes løbende.
Eleverne er visiteret til MiniPlus for et skoleår af gangen.
Skolestartere visiteres fra 1. maj.