Beskrivelse af MiniPlus 0.-3. årgang Rolloskolen

MiniPlus - Mellemform for elever 0. - 3. årgang (4 - 6 elever)

Mål:

  • Eleverne skal bevare tilknytningen til skolen og almenklassen.
  • Eleven skal have redskaber/værktøjer til at indgå i større sociale fællesskaber. 
  • Eleven skal have redskaber/værktøjer til at indgå i læringsfællesskaber i almenklassen
  • Eleven skal have styrket sine personlige kompetencer
  • Eleven skal have styrket sine faglige kompetencer

Pædagogik:

  • Der tages udgangspunkt i en pædagogik, der bygger på kontinuitet, forudsigelighed og genkendelighed
  • Der tages udgangspunkt i Ross Greenes børnesyn, Louise Klinges relationsbegreb og Marlborough-metoden
  • Der arbejdes med tydelig stilladsering i forhold til faglig, social og personlig udvikling
  • Der er handleplaner med konkrete mål for hver periode

Målgruppe: 

  • Elever med generelle indlæringsvanskeligheder
  • Elever der har / er i emotionelle vanskeligheder eller er udfordret på de eksekutive funktioner 
  • Elever hvor vanskeligheder eksempelvis kommer til udtryk i adfærden i form af koncentrationsproblematikker, impulsivitet, vanskeligheder med behovsudsættelse eller udadreagerende handlinger.
  • Elever som har brug for hjælp med emotionel- og adfærdsregulering 
  • Elever med svag skoletilknytning eller elever som er i risiko for at udvikle en svag skoletilknytning

Samarbejde:

  • Handleplanen udarbejdes i samarbejde mellem almenklassens lærere og lærerne i MiniPlus.
  • Det forventes at almenklassens lærere deltager i evalueringsmøder med lærerne i MiniPlus i forhold til elevens handleplan.
  • Det forventes at almenklassens lærere deltager i opstarts- og statusmøder med forældre og lærerne i Miniplus
  • Almenklassens lærere skal score eleverne i scoremappen efter hver lektion; lærerne i miniplus evaluerer ugentligt scoringerne med eleven. 
  • Lærerne i almenklassen sikrer, at eleven har et fagligt basismateriale / træningsmateriale liggende i MiniPlus
  • Hver elev i MiniPlus tildeles en primærvoksen, der er ansvarlig for handleplanen og møder med lærerne i almenklassen. 
  • Medarbejderne i MiniPlus tilrettelægger undervisningen efter den enkelte elevs faglige niveau i samarbejde med almenklassens lærere
  • Medarbejderne i MiniPlus er ansvarlige for udarbejdelsen af materialer til social- og personlig udvikling
  • Medarbejderne i MiniPlus samarbejder med PPR og de lokale trivselsteam. 
  • Medarbejderne i MiniPlus skal i fællesskab med lærerne i almenklassen stå for kontakten og samarbejdet med forældrene

Periode:

Vi arbejder med tre perioder i løbet af et skoleår, hvor nye elever kan visiteres til ordningen. 

Perioderne tilpasses lokal visitation.

Forholdet mellem antal lektioner i MiniPlus og antal lektioner i almenklassen for de elever, som går i ordningen, vurderes løbende.

Eleverne er visiteret til MiniPlus for et skoleår af gangen. 

Skolestartere visiteres fra 1. maj.