Beskrivelse af RolloPlus 7.-9. årgang Rolloskolen
RolloPlus - Mellemform for elever 6. – 9. årgang (8 – 12 elever)
Mål:
- Eleverne skal bevare tilknytningen til Østskolen og almenklassen.
- Eleverne skal understøttes, så de kan gennemføre så mange afgangsprøver som muligt
- Eleverne skal blive uddannelsesparate til den ønskede ungdomsuddannelse
- Eleverne skal udvikle deres faglige kompetencer. Der er primært fokus på dansk, matematik og engelsk.
- Eleverne skal forberedes på den undervisning, de modtager sammen med deres almenklasse, så de får bedre forudsætninger for udbytte af undervisningen i almenklassen.
- Eleverne skal blive sikre i anvendelsen af hjælpemidler (NOTA, AppWriter …)
Pædagogik:
- Der tages udgangspunkt i en pædagogik, der bygger på kontinuitet, forudsigelighed og genkendelighed
- Der tages udgangspunkt i Louise Klinges relationsbegreb
- Der arbejdes med tydelig stilladsering inden for fagene
- Der arbejdes med en vekslen mellem praktiske og teoretiske opgaver
- Der er handleplaner med konkrete mål for hver periode
Målgruppe:
- Elever med generelle indlæringsvanskeligheder
- Elever med dansk-sproglige udfordringer
- Elever med svag skoletilknytning eller elever som er i risiko for at udvikle en svag skoletilknytning
Samarbejde:
- Handleplanen udarbejdes i samarbejde mellem almenklassens lærere og lærerne i RolloPlus.
- Det forventes at almenklassens lærere deltager i evalueringsmøder med lærerne i RolloPlus i forhold til elevens handleplan.
- Opstartsmødet er fysisk (forældrene deltager i dette møde), delevaluering og evaluering er virtuelt
- Lærerne i almenklassen sikrer, at eleven har et fagligt basismateriale / træningsmateriale med i RolloPlus
- Lærerne i almenklassen er ansvarlige for at give lærerne i RolloPlus det materiale, som eleverne i RolloPlus skal være forberedte på, når de skal være i almenklassen
- Medarbejderne i RolloPlus tilrettelægger undervisningen efter den enkelte elevs faglige niveau
- Medarbejderne i RolloPlus samarbejder med PPR og de lokale trivselsteam.
- Medarbejderne i RolloPlus står for kontakten og samarbejdet med forældrene
Periode:
Vi arbejder med tre perioder i løbet af et skoleår, hvor nye elever kan visiteres til ordningen.
Perioderne tilpasses lokal visitation
Forholdet mellem antal lektioner i RolloPlus og antal lektioner i almenklassen for de elever, som går i ordningen, vurderes løbende.
Eleverne er visiteret til RolloPlus for et skoleår af gangen.