Beskrivelse af RolloPlus 7.-9. årgang Rolloskolen

RolloPlus - Mellemform for elever 6. – 9. årgang (8 – 12 elever)

Mål:

  • Eleverne skal bevare tilknytningen til Østskolen og almenklassen.
  • Eleverne skal understøttes, så de kan gennemføre så mange afgangsprøver som muligt
  • Eleverne skal blive uddannelsesparate til den ønskede ungdomsuddannelse
  • Eleverne skal udvikle deres faglige kompetencer. Der er primært fokus på dansk, matematik og engelsk.
  • Eleverne skal forberedes på den undervisning, de modtager sammen med deres almenklasse, så de får bedre forudsætninger for udbytte af undervisningen i almenklassen. 
  • Eleverne skal blive sikre i anvendelsen af hjælpemidler (NOTA, AppWriter …)

Pædagogik:

  • Der tages udgangspunkt i en pædagogik, der bygger på kontinuitet, forudsigelighed og genkendelighed
  • Der tages udgangspunkt i Louise Klinges relationsbegreb
  • Der arbejdes med tydelig stilladsering inden for fagene
  • Der arbejdes med en vekslen mellem praktiske og teoretiske opgaver
  • Der er handleplaner med konkrete mål for hver periode

Målgruppe:

  • Elever med generelle indlæringsvanskeligheder
  • Elever med dansk-sproglige udfordringer
  • Elever med svag skoletilknytning eller elever som er i risiko for at udvikle en svag skoletilknytning

Samarbejde:

  • Handleplanen udarbejdes i samarbejde mellem almenklassens lærere og lærerne i RolloPlus.
  • Det forventes at almenklassens lærere deltager i evalueringsmøder med lærerne i RolloPlus i forhold til elevens handleplan.
  • Opstartsmødet er fysisk (forældrene deltager i dette møde), delevaluering og evaluering er virtuelt
  • Lærerne i almenklassen sikrer, at eleven har et fagligt basismateriale / træningsmateriale med i RolloPlus
  • Lærerne i almenklassen er ansvarlige for at give lærerne i RolloPlus det materiale, som eleverne i RolloPlus skal være forberedte på, når de skal være i almenklassen
  • Medarbejderne i RolloPlus tilrettelægger undervisningen efter den enkelte elevs faglige niveau
  • Medarbejderne i RolloPlus samarbejder med PPR og de lokale trivselsteam. 
  • Medarbejderne i RolloPlus står for kontakten og samarbejdet med forældrene

Periode:

Vi arbejder med tre perioder i løbet af et skoleår, hvor nye elever kan visiteres til ordningen. 

Perioderne tilpasses lokal visitation

Forholdet mellem antal lektioner i RolloPlus og antal lektioner i almenklassen for de elever, som går i ordningen, vurderes løbende.

Eleverne er visiteret til RolloPlus for et skoleår af gangen.