Hvilken betydning har læsning for dit barn?

I er vigtige rollemodeller for jeres børn

Hjemme kan I

  • Vise interesse for jeres barns skolegang
  • Spørge ind til skoledagen
  • Være gode rollemodeller, og vise interesse for bøger, aviser, fagbøger og lydbøger.
  • Læse sammen og læse højt for hinanden.
  • Støtte jeres barn med selv at planlægge tiden både i og uden for skolen.
  • Besøge Faxe bibliotek og låne bøger

Gode råd om læsning

Indskoling

Før I læser:
  • Vælg en bog, I begge synes om
  • Kig på forsiden og bagsiden og tal om, hvad den kunne handle om
Mens I læser:
  • Sæt jer et hyggeligt sted
  • Hold bogen, så I begge to kan følge med og peg på det ord, som læses op
  • Snak om og forklar nye ord
  • Giv jer god tid og snak om det, I læser, og om hvad der mon vil ske
Efter læsning:
  • Tal om det I har læst.
  • Hvad handlede bogen om?
  • Hvad synes du bedst om?
  • Var der noget du ikke brød dig om?
  • Hvad kom du til at tænke på, men vi læste bo- gen sammen?

Mellemtrin

  • Spørg læreren hvis I ønsker hjælp til at finde en god bog til jeres barn.
  • Hvis der er mere end 2-3 svære ord pr. side, som jeres barn ikke kan læse, så er bogen for svær til selvstændig læsning
  • Kig bogen igennem med jeres barn og læs bagsi- den højt.
  • Lydbøger giver gode læseoplevelser og medvir- ker til udviklingen af dit barns ordforråd.

Udskoling

  • Det er stadig vigtigt, at I hjemme bakker op om læsning mindst 20 minutter hver dag.
  • Spørg læreren, hvis I ønsker hjælp til at finde en god bog til jeres barn.
  • Lydbøger giver gode læseoplevelser og medvir- ker til udviklingen af jeres barns ordforråd.

Rolloskolens indsatsområder

Alle klasser og lærere arbejder med Læsestrategierne fra De Fantastiske Fire fra 0. - 9. klasse.

0.    klasse:

Læseindsats: De tre alfabeter, bogstavets navn, lyd og form. Der arbejdes med Klar til at knække læsekoden. Højtlæsning


1.    klasse:

Læseindsats: Lydelevator, se lyder og makkerlæsning. Højtlæsning


2.    Klasse:

Læseindsats: Makkerlæsning og læseforståelse. Højtlæsning


3.    klasse:

Læseindsats: Faglig læsning med fokus på ordfor- råd og læseforståelse. Højtlæsning

4. - 6. klasse

Læseindsats: Flydende læsning & Dialogisk oplæsning.
På Mellemtrinnet skal jeres barn udvikle sin læsning, så den bliver flydende. Dette er nødvendigt, da jeres barn i 4. - 6. klasse skal tilegne sig mange nye færdigheder og meget ny viden gennem læsningen.

På mellemtrinnet skal jeres barns læseniveau udvikle sig til Lix 20 - 35.

7. - 9. klasse

Læseindsats: Læsestrategier samt valg af gode strategier til forskellige tekster, dialogisk oplæsning og læsehastighed.
Mængden af fag og læsestof øges gennem udsko- lingen og faglig læsning med dertilhørende fagudtryk og begreber er i også fokus.

I udskolingen skal jeres barn læseniveau udvikle sig til Lix 50 - 60, og dette niveau skal bevares gennem daglig læsning.

Det er vigtigt, at børn lærer at stille spørgsmål til teksten for på den måde at forholde sig til indholdet.

Strategihjulet

I skolen anvender vi Strategihjulet, når vi arbejder med læseforståelse.
Vi bruger hjulet FØR, UNDER og EFTER læsning.

FORUDSIG:
Hvad tror du teksten handler om
SPØRG:
Stil spørgsmål til teksten
OPKLAR:
Stop op og søg forklaring på fx ord
OPSUMER:
Gengiv dele eller hele teksten

Læsningens betydning for udviklingen af jeres barns ordforråd:

  • Jeres barn læser 20 minutter om dagen = 1.800.000 ord om året
  • Jeres barn læser 5 minutter om dagen = 282.000 ord om året
  • Jeres barn læser 1 minut om dagen = 8.000 ord om året

Børn skal træne HVER dag i minimum det antal minutter, som svarer til deres alder.

 

Du kan hente illustreret folder om gode råd til læsning herunder: