Hvilken betydning har læsning for dit barn?
I er vigtige rollemodeller for jeres børn
Hjemme kan I
- Vise interesse for jeres barns skolegang
- Spørge ind til skoledagen
- Være gode rollemodeller, og vise interesse for bøger, aviser, fagbøger og lydbøger.
- Læse sammen og læse højt for hinanden.
- Støtte jeres barn med selv at planlægge tiden både i og uden for skolen.
- Besøge Faxe bibliotek og låne bøger
Gode råd om læsning
Indskoling
Før I læser:
- Vælg en bog, I begge synes om
- Kig på forsiden og bagsiden og tal om, hvad den kunne handle om
Mens I læser:
- Sæt jer et hyggeligt sted
- Hold bogen, så I begge to kan følge med og peg på det ord, som læses op
- Snak om og forklar nye ord
- Giv jer god tid og snak om det, I læser, og om hvad der mon vil ske
Efter læsning:
- Tal om det I har læst.
- Hvad handlede bogen om?
- Hvad synes du bedst om?
- Var der noget du ikke brød dig om?
- Hvad kom du til at tænke på, men vi læste bo- gen sammen?
Mellemtrin
- Spørg læreren hvis I ønsker hjælp til at finde en god bog til jeres barn.
- Hvis der er mere end 2-3 svære ord pr. side, som jeres barn ikke kan læse, så er bogen for svær til selvstændig læsning
- Kig bogen igennem med jeres barn og læs bagsi- den højt.
- Lydbøger giver gode læseoplevelser og medvir- ker til udviklingen af dit barns ordforråd.
Udskoling
- Det er stadig vigtigt, at I hjemme bakker op om læsning mindst 20 minutter hver dag.
- Spørg læreren, hvis I ønsker hjælp til at finde en god bog til jeres barn.
- Lydbøger giver gode læseoplevelser og medvir- ker til udviklingen af jeres barns ordforråd.
Rolloskolens indsatsområder
Alle klasser og lærere arbejder med Læsestrategierne fra De Fantastiske Fire fra 0. - 9. klasse.
0. klasse:
Læseindsats: De tre alfabeter, bogstavets navn, lyd og form. Der arbejdes med Klar til at knække læsekoden. Højtlæsning
1. klasse:
Læseindsats: Lydelevator, se lyder og makkerlæsning. Højtlæsning
2. Klasse:
Læseindsats: Makkerlæsning og læseforståelse. Højtlæsning
3. klasse:
Læseindsats: Faglig læsning med fokus på ordfor- råd og læseforståelse. Højtlæsning
4. - 6. klasse
Læseindsats: Flydende læsning & Dialogisk oplæsning.
På Mellemtrinnet skal jeres barn udvikle sin læsning, så den bliver flydende. Dette er nødvendigt, da jeres barn i 4. - 6. klasse skal tilegne sig mange nye færdigheder og meget ny viden gennem læsningen.
På mellemtrinnet skal jeres barns læseniveau udvikle sig til Lix 20 - 35.
7. - 9. klasse
Læseindsats: Læsestrategier samt valg af gode strategier til forskellige tekster, dialogisk oplæsning og læsehastighed.
Mængden af fag og læsestof øges gennem udsko- lingen og faglig læsning med dertilhørende fagudtryk og begreber er i også fokus.
I udskolingen skal jeres barn læseniveau udvikle sig til Lix 50 - 60, og dette niveau skal bevares gennem daglig læsning.
Det er vigtigt, at børn lærer at stille spørgsmål til teksten for på den måde at forholde sig til indholdet.
Strategihjulet
I skolen anvender vi Strategihjulet, når vi arbejder med læseforståelse.
Vi bruger hjulet FØR, UNDER og EFTER læsning.
FORUDSIG:
Hvad tror du teksten handler om
SPØRG:
Stil spørgsmål til teksten
OPKLAR:
Stop op og søg forklaring på fx ord
OPSUMER:
Gengiv dele eller hele teksten
Læsningens betydning for udviklingen af jeres barns ordforråd:
- Jeres barn læser 20 minutter om dagen = 1.800.000 ord om året
- Jeres barn læser 5 minutter om dagen = 282.000 ord om året
- Jeres barn læser 1 minut om dagen = 8.000 ord om året
Børn skal træne HVER dag i minimum det antal minutter, som svarer til deres alder.
Du kan hente illustreret folder om gode råd til læsning herunder: